Het jaar 2023 loopt op zijn einde en wat was het een veelbewogen jaar. Wellicht een jaar dat overschaduwd wordt door negatieve ontwikkelingen, zoals: moeilijke financiële tijden, natuurrampen, oorlogen en veel andere onzekerheden. Toch is 2023 voor digitale marketeers ook een belangrijk en interessant jaar geweest. De ontwikkeling van AI, dat in 2022 echt zichtbaar werd, is in 2023 omgeslagen naar een ware AI-race. Zoekmachines geven steeds meer waarde aan unieke en relevante content. Online adverteren wordt steeds duurder en privacyregels worden steeds strenger. Kortom, een veelbewogen jaar voor online marketeers. In dit artikel kijken we alvast naar de belangrijkste onlinemarketing-trends voor 2024. Avant Webdiensten heeft deze voorspellingen op basis van onderzoek en geobserveerd marktgedrag bepaald, maar een voorspelling blijft onzeker.
Inspelen op owned media en een cookieloos marketinglandschap
Door constant stijgende kosten en een grote afhankelijkheid van betaalde media worstelen meer en meer bedrijven met een negatieve ontwikkeling van de return on ad spend (ROAS). Deze ontwikkeling heeft een negatief effect op het vermogen van bedrijven om hun prestatiedoelen te halen en budgetten te bewaken. Ontwikkelingen, zoals; het verdwijnen van derde partij cookies, inflatie, hogere concurrentie, aangescherpte privacyregels en de afbouw van targetingopties hebben bijgedragen aan het ontstaan van deze negatieve trend. Avant Webdiensten verwacht dat deze trend zich in 2024 voort zal zetten.
Zoals vele van jullie waarschijnlijk al weten zal het verzamelen van data, via cookies (third-party cookies) in 2024 niet meer mogelijk zijn. Deze ontwikkeling komt voort uit een verandering van de AVG, waar de cookiewet onderdeel van is. Voorheen was de cookiewet opgenomen in de telecommunicatiewet, maar deze is overgegaan in de nieuwe e-privacy verordening. Met deze verandering zijn ook de privacyregels ten aanzien van third-party cookies aangescherpt. First-party cookies blijven wel wettig. Vraagt u zich af wat het verschil tussen third-party en first party cookies zijn.
- First party cookies: Hierbij verzamelt de eigen websites gegevens van de bezoekers. Dit met als doel om meer te weten te komen over de bezoekers.
- Third-party cookies: Hierbij plaatsen externe bedrijven, zoals Meta en Google, cookies. Deze cookies worden ook wel tracking cookies genoemd en deze hebben als doel om klikgedrag te volgen en interesses van bezoekers op te slaan. Het uiteindelijke doel van tracking cookies is om informatie te verzamelen van gebruikers en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties te tonen.
Door het wegvallen van third-party cookies hebben marketeers minder mogelijkheden om de effecten van verschillende online-marketingactiviteiten nauwkeurig te meten. Veel grote advertentieplatformen zijn druk bezig met het aanbieden van alternatieven, maar dit proces kan enige tijd in beslag nemen. Een goed alternatief dat nu al geïmplementeerd kan worden is Server Side Tagging. Hierdoor kan je de verboden third-party cookies als geaccepteerde first party cookies weergeven. Dit proces is, echter vrij complex en het vergt veel dataopslagcapaciteit. Avant Webdiensten verwacht dat de effecten van deze verandering in 2024 nog duidelijker zichtbaar worden en dat er nieuwe mogelijkheden worden aangeboden door grote advertentieplatformen.
Inspelen op kunstmatige intelligentie (AI)
De wereld van onlinemarketing werd in 2022 en 2023 met de komst van ChatGPT gedomineerd door de ontwikkeling van AI. Het gebruik van kunstmatige intelligentie wordt tegenwoordig al veelvuldig ingezet bij contentcreatie, marketingcommunicatie, marktonderzoek, etc. Naar verwachting zal deze trend zich in 2024 onverminderd hard voortzetten. Avant Webdiensten is ervan overtuigd dat kunstmatige intelligentie een positieve impact kan hebben op de kwaliteit die we als digitale marketeers kunnen leveren. Ik geloof echter ook dat we ervoor moeten waken dat we het menselijk aspect niet uit het oog te verliezen
De ongekend snelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie zorgt ervoor dat digitale marketeers zonder het gebruik van AI-tools steeds minder efficiënt kunnen werken. Het is in 2024 dan ook uiterst belangrijk dat iedere online marketeer of minstens ieder marketingteam voldoende kennis heeft van verschillende AI-tools.
Inspelen op aangescherpte privacyregels
Privacy zal in 2024 voor veel bedrijven een uiterst belangrijke rol gaan spelen. Zoals eerder besproken zal targeted advertising, door het wegvallen van third-party cookies, steeds minder mogelijkheden bieden. Dit kan ertoe lijden dat first-party cookies weer belangrijker worden. Dit betekent dat bedrijven weer zelfstandig data moeten verzamelen en daarbij speelt privacywetgeving een belangrijke rol.
Daarnaast zullen bedrijven in 2024 serieus moeten nadenken over crisismanagement na een cyberaanval of een data-inbreuk. Het voorkomen van een cyberaanval blijkt in de praktijk uiterst lastig uit te sluiten en het overkomt steeds meer bedrijven. Kortom, bedrijven zullen ervan uit moeten gaan dat ze te maken zullen krijgen met een privacy inbreuk.
Inspelen op short form content en social media als zoekmachine
Ben je een online marketeer? Dan heb je de zin “short form content is de nieuwe standaard” waarschijnlijk al een paar keer voorbij horen komen. En met een goede reden, want short form content is afgelopen jaren steeds populairder geworden. Door platformen als TikTok, Instagram, Snapchat en YouTube zijn korte video’s (reels) heel populair geworden onder jongeren. Zo populair dat ze tegenwoordig niet meer als opkomend, maar als de standaard worden gezien. Steeds meer bedrijven gebruiken deze short form content in hun eigen owned en paid-mediastrategieën. Gebruik je nog geen short form content in je mediastrategie, dan wordt 2024 het jaar om hiermee te beginnen.
Een tijdje geleden was ik op vakantie in Uluwatu (Bali) en ik was op zoek naar restaurants met een goed uitzicht op een zonsondergang. Toen een jongen van 22 voorbijkwam lopen vroeg ik aan hem of hij nog een paar goede restaurants kenden. Hij pakte zijn telefoon, opende TikTok en begon te zoeken naar filmpjes over restaurants bij het strand van Uluwatu. Binnen 1 minuut had hij 2 goede opties gevonden. In het verleden werd social media gezien als een tool om betrokkenheid met een doelgroep te verbeteren, maar tegenwoordig worden socialmedia-kanalen ook gebruik als zoekmachine. Veel jongeren (Generatie Z) geven de voorkeur aan socialmedia platformen, zoals; TikTok, Instagram en YouTube boven Google als zoekmachine. Er bestaat tegenwoordig dus een steeds sterkere koppeling tussen social media en SEO. Het wordt voor bedrijven steeds belangrijker om een vindbare socialmedia aanwezigheid te creëren.
Inspelen op image-search functionaliteiten
Zoekmachines worden steeds geavanceerder. Dit blijkt onder andere uit de manier waarop gezocht kan worden. Google zette afgelopen jaren steeds meer in op image-search mogelijkheden en blijft dit aankomende jaren naar alle waarschijnlijkheid ook doen. Google introduceerde de image-search tool lang geleden in 2001, maar deze is met de toename van visuele content pas laatste jaren in gebruik toegenomen. In plaats van traditionele tekstuele zoekopdrachten biedt Google image-search, gebruikers de mogelijkheid om te zoeken op basis van visuele elementen. Hierdoor wordt er een geheel nieuwe dimensie aan online zoekopdrachten toegevoegd. Naar verwachting zal deze tool aankomende jaren verder toenemen in populariteit.
Deze ontwikkeling kan online marketeers in 2024 een kans geven om hun vindbaarheid in Google te verbeteren. Het is dan ook raadzaam om voldoende tijd te investeren in het uploaden van kwalitatief goede en relevante visuele content. Ook zal er goed nagedacht moeten worden over de alt-teksten en bestandsnamen van de visuele content, omdat ze hierdoor beter te identificeren zijn door Google.
Neem geheel vrijblijvend contact met ons op
Terwijl we vooruitkijken naar het dynamische landschap van digitale marketing in 2024, wordt duidelijk dat verandering de enige constante is. De uitdagingen van het komende jaar dwingen marketeers om creatief en adaptief te zijn, vooral gezien de evolutie in privacyregels en de verschuiving naar AI-gedreven strategieën. Het tijdperk van short form content en social media als zoekmachine is aangebroken, waardoor marketeers hun benaderingen moeten heroverwegen en zich moeten richten op het creëren van impactvolle, visuele inhoud. Het is een tijd van kansen, zij het met nieuwe obstakels.
Avant Webdiensten kan u als ervaren marketingbureau helpen om gebruik te maken van deze kansen. Heeft u interesse of wilt u de mogelijkheden bespreken, neem dan snel contact met ons op.
Klik hier om contact met ons op te nemen
Terug naar overzicht