Nepreviews worden strenger aangepakt

Publiceer datum
27-05-2022
Terug naar overzicht

Naast de mails in ieder zijn of haar spambox ontvangt dat je een weekendje weg bij Center Parcs hebt gewonnen, worden nog te veel Nederlanders verleid door nepreviews of misleidende reviews bij onlineaankopen, bedrijven, restaurants of hotels. Een nieuw verbod zou consumenten daar beter tegen moeten gaan beschermen.

Zogenaamde klantbeoordelingen vormen al een aantal jaar een bedreiging voor de onschuldige consument. Hoeveel precies is niet te achterhalen, maar de schatting ligt boven een derde van alle online reviews. Eén op de tien beoordelingen zijn het gevolg van actieve manipulatie; een producent die een consument in ruil voor een positieve reactie op zijn of haar bedrijf, product of dienst iets belooft. Er zijn zelfs hele bedrijven die tegen betaling positieve nepreviews achterlaten onder bijvoorbeeld posts van een bedrijf op sociale media.

Het kabinet-Rutte komt nu met een verbod tegen deze ware internet-epidemie. Vanaf 28 mei 2022 geldt een verbod op het (laten) plaatsen van valse beoordelingen bij webwinkels en andere digitale platforms. Het is aan webwinkels zelf om beoordelingen eerst op echtheid te controleren voordat ze online getoond mogen worden. Houdt een digitaal platform zich niet aan de regels, dan kan een boete volgen tot maximaal 4 procent van de jaaromzet.

Consument

Het verbod is onderdeel van het wetsvoorstel Modernisering Consumentenbescherming. “Er is online nog een wereld te winnen als het gaat om het duidelijk en volledig informeren van de consument,” zegt de minister. “Dat geldt ook voor de aanpak van misleiding. Een uitgebreide modernisering van de consumentenbescherming en de handhaving daarvan is hard nodig.”

De Consumentenbond is erg tevreden, maar een verbod op nepreviews is zeker geen symboolpolitiek. “Wij vragen hier al jaren aandacht voor,” vertelt woordvoerder Gerard Spierenburg. “Ontzettend veel consumenten baseren hun onlineaankopen op beoordelingen van andere consumenten. Nepreviews zetten de consument daarbij op het verkeerde been.”

De nieuwe regels schrijven verder voor dat webwinkels duidelijker moeten zijn over waar hun reviews vandaan komen of door wie ze geschreven zijn. Onder de nieuwe regels moeten webwinkels duidelijk aangeven of consumenten voor beoordelingen zijn betaald of dat zij worden beïnvloed door een contractuele verhouding met een handelaar.

Het gaat hier in het wetsvoorstel om alle valse reviews, zowel negatief als positief. Dus als een ondernemer last krijgt van valse negatieve recensies op Facebook, dan is Facebook hiervoor verantwoordelijk.

Terug naar overzicht

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.